منتديات free4all
يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Ezlb9t10
منتديات free4all
يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Ezlb9t10
منتديات free4all
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات free4all


 
الرئيسيةالواجهةأحدث الصورالتسجيلدخول
مواضيع مماثلة

     

     يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر

    اذهب الى الأسفل 
    3 مشترك
    كاتب الموضوعرسالة
    free4all z admin
    Admin
    Admin
    free4all z admin


    ذكر
    الثور
    الديك
    عدد الرسائل : 3461
    العمر : 31
    موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
    الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
    مدى النشاط بالمنتدى : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر 31010
    مزاجي : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Za7ef10
    العمل : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Cook10
    السٌّمعَة : 2
    نقاط : 878
    تاريخ التسجيل : 11/12/2007

    بطاقة الشخصية
    الحقل الأول: 50
    الحقل الأول: 50

    يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Empty
    مُساهمةموضوع: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر   يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Icon_minitimeالخميس سبتمبر 25, 2008 3:38 pm

    الحلقة ا لخامسة عشرة




    لا
    أعرف حتى الآن كيف وصلت بيت والدى أكيد كان كل الشارع بيتفرج على !!وسواق
    التاكسى اللى ركبت معاه كان رجل عجوز وطيب أخذ يهدأ فى وهو يرانى أبكى
    بحرقة دون أن يعلم بما حدث.... ولكن واضح أن شكلى كان فى منتهى التعب
    والبهدلة .... .كده برضه يا عمر أهون عليك أسيب البيت وحتى لا يكلف نفسه
    أن يبقينى أو يتحايل على... .الله يسامحك !! واضح ان الحب اللى كان بيقول
    لى عليه كله كلام فى كلام .... خلاص أنا كمان لى أهل ياخدوا لى حقى علشان
    يعرف قيمتى !!


    حتى الآن لا أستطيع تصديق ما حدث سارة تسيب البيت
    ؟ وليه ده كله ؟ انا مش شايف انى غلطت فى حاجة!! هى اللى قعدت تصرخ زى
    المجانين وتذلنى كل دقيقة انها بتساعدنى فى البيت دى حاجة خلاص تجنن مش
    قادر استحمل الذل ده بعد كده لا وكمان تبيعنى وتختار الشغل وتسيب البيت
    وفاكرانى حاجرى وراها لا خليها ولما تعرف قيمة بيتها وزوجها ح ترجع لوحدها
    وغصب عنها كمان !!


    عندما وصلت لباب بيت والدى أحسست أنى أفقت من
    نوبة الجنون التى كانت تتملكنى وكأن انسانة أخرى هى التى كانت تتحدث وتصرخ
    . أحسست أنى هدأت وأفقت وترددت هل أضرب الجرس أم لا !! معقول طيب أرجع ؟
    وحيبقى شكلى ايه امام عمر ؟ طيب ازاى ح أحكى لماما وبابا وأخواتى والدنيا
    كلها مشاكلى مع عمر بهذه البساطة ؟ بس هو باعنى وغروره منعه انه حتى ينده
    على !! وانهمرت دموعى ثانية عندما تذكرت هذا ورننت الجرس ....وصرخت أمى
    عندما رأتنى فى هذا الحال المرعب شاحبة منهكة عيناى مصبوغة بلون الدم
    ووجهى متورم من كثرة البكاء


    - ايه يا سارة يا حبيبتى مالك ؟ فيه حاجة حصلت للبيبى ؟

    -
    فقلت فى سرى هو كل الناس بتسأل على البيبى وانا اتحرق ؟ ولم أستطع الرد
    ودخلت البيت وارتميت على أقرب كرسى وجاء أبى واحتضننى وهو يقرأ على رأسى
    آيات من القرآن ويهدهدنى كالطفلة الصغيرة .....اه لو يعامل كل رجل زوجته
    كأنها ابنته لعاشت النساء فى الجنة !! وكأنه علم ما بى بدون أن يسأل فأمر
    أمى أن تأخذنى غرفتى القديمة لأستريح ....هكذا بدون أن يسألنى سؤال واحد
    بعكس أمى التى انهالت على أسئلة من ساعة ما دخلت الشقة .....


    ودخلت
    غرفتى القديمة وأحسست بغربة أول ما دخلتها وللحظة شعرت ببرودة شملتنى
    واشتقت لدفء شقتى .......كيف أشعر هكذا وهذه هى غرفتى التى ضمتنى لأكثر من
    عشرين عاما سبحان الله !! وأفقت على صراخ أمى لى :


    - ياسارة وقعتى قلبى قولى ايه اللى حصل ؟ انتى اتخانقتى انتى وعمر ؟

    -ايوة يا ماما وسبت له البيت

    -فدقت
    على صدرها بجزع وقالت لى : ليه كده يا بنتى ؟ !! هو فيه واحدة عاقلة تعمل
    كده ؟ طيب انا متجوزة أبوكى من 25 سنة عمرك شفتينى سبت له البيت ومشيت ؟
    هو ده اللى انا عملتهولك ؟


    - فوجئت بموقف أمى المهاجم وكنت أتخيل
    أنها ستصب جام غضبها على عمر واضطررت أن أحكى لها كل شىء وانتظرت رد فعلها
    فسكتت طويلا وردت على بهدوء :


    - عاوزة رأيى انتوا الاتنين غلطانين وانتى غلطانة اكتر !!

    - فرددت بغضب : ليه بقى يبقى انا عاملة حادثة وبأموت وييجى يزعق لى ويهددنى كمان !!

    -
    اهدى يا سارة يا حبيبتى انا ح أقول لك انتى غلطانة ليه اولا علشان سيبتى
    بيتك وثانيا لأنك من أول الحمل وانتى عصبية جدا ومش بتطيقى كلمة واحدة
    فكبرتى الموضوع بدون داعى انا عارفة ان ده غصب عنك بس لازم تهدى شوية
    وكمان انك كل شوية تقولى له باساعدك باساعدك ودى حاجة تجرح كرامة أى راجل
    فعند معاكى هو كمان !!


    - ياسلام يعنى طلعت انا اللى غلطانة وعمر باشا هو الغلبان المظلوم !!

    -
    لا يا ستى هو كمان غلطان انه عند معاكى وانه سابك تنزلى وانتى زعلانة كده
    بس انا مش عاوزة أتدخل علشان ما أكبرش الموضوع اقعدى ارتاحى شوية وبعدين
    ارجعى بيتك علشان الموضوع ما يكبرش ....


    - فنظرت لها بذهول : ايه
    أرجع بيتى كمان ؟!! انتى اللى بتقولى كده ياماما ؟!! يعنى عاوزانى أرجعله
    وكرامتى تتبهدل أكتر من كده ؟ طيب أروح فين يا ربى انتو كمان مش عاوزنى فى
    بيت أبويا ؟!!


    - فنظرت الى أمى باشفاق وكأنها تنظر الى مجنونة وقالت لى بحنان : طيب يا حببيتى ارتاحى شوية وربنا يحلها من عنده ان شاء الله

    - وارتميت فى حضنها وبكيت مرة أخرى ..........

    البيت
    وحش أوى من غير سارة !! .....أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ليه كل ده ؟
    طيب أتصل بيها ؟ لا مش ممكن دى جرحتنى وباعتنى فى لحظة !! وكل شوية تمن
    على انها بتساعدنى !! أنا مش عارف ايه اللى جرى بس ..... طيب أروح لها بيت
    والدها ؟ لا ده كده تبقى هى اللى غلطت فى وأهانتنى وكمان أروح أصالحها ؟
    ده أنا ماأقدرش أبص فى عينيها تانى !! خلاص هى اللى سابت البيت يبقى هى
    اللى ترجع له لوحدها !!


    استيقظت من نومى المتقطع لأشعر أنى لم
    أنم....... وانما كنت أحارب من أحلامى المزعجة التى رأيتها.... وأول ما
    استيقظت نظرت على الموبيل لأرى هل عمر اتصل بى أم لا ؟ وحزنت عندما لم
    يحاول الاتصال ولا أرسل حتى رسالة اعتذار!! ما أصعب أن يجرح الرجل كرامة
    حبيبته والاصعب انتظارها حتى يرد لها كرامتها !!


    ماذا أفعل الآن ؟
    ماذا لو لم يأتى عمر لصلحى ؟ هل سأعود وحدى ؟! لا يمكن ......أخيرا عرفت
    ماما لم تكن تترك البيت مهما زعلت مع والدى كى لا تضع نفسها فى موقفى
    المحرج !!


    وخرجت الى الصالة لأجد جميع أفراد أسرتى ينظرون الى
    باشفاق وخجلت من موقفى وحاول أبى التسرية عنى ومداعبتى ولكنى سمعت صوت أمى
    عاليا تتحدث تلفونيا فى الصالون فدخلت عليها كالسهم وظننتها تتشاجر مع عمر
    وياليتها فعلت فقد وجدتها تتحدث مع حماتى !!


    ياللكارثة انقلب
    الموضوع لحرائق بالطبع !! واضح ان حماتى تسدد كلمات نارية لأمى وانها
    كالمعتاد تلقى اللوم على !! كده يا عمر لحقت قلت لها ؟!! طيب ما انا كمان
    قلت لماما اشمعنى هو يعنى اللى حيطلع عاقل ؟ وأخيرا ألقت أمى السماعة بعنف
    وهى تغلى من الغضب وتقول :


    انا غلطانة اللى كلمتها علشان تهدى
    الموضوع دى عاوزة تخرب البيت وخلاص .قال وبتقول عليكى انك متدلعة ومش
    مهتمة ببيتك ولا جوزك !! قال وانا اللى كنت بأقول لك اخزى الشيطان وارجعى
    بيتك طيب لو البيه ابنها ماجاش يصالحك ويبوس على راسك كمان عمره ما حيشوفك
    تانى وحيشوف شغله معايا انا !!


    - هو عمر اللى اشتكى لها منى ولا انتى اللى قلتى لها ياماما ؟

    - لا يا ستى انا اللى قلت لها .......هو ما قالش حاجة !!

    - فرددت بندم وانا اغالب البكاء : ربنا يخليكى ياماما !!






    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    https://free4all.mam9.com
    free4all z admin
    Admin
    Admin
    free4all z admin


    ذكر
    الثور
    الديك
    عدد الرسائل : 3461
    العمر : 31
    موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
    الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
    مدى النشاط بالمنتدى : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر 31010
    مزاجي : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Za7ef10
    العمل : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Cook10
    السٌّمعَة : 2
    نقاط : 878
    تاريخ التسجيل : 11/12/2007

    بطاقة الشخصية
    الحقل الأول: 50
    الحقل الأول: 50

    يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Empty
    مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر   يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Icon_minitimeالخميس سبتمبر 25, 2008 3:39 pm

    أرجو الرد على الموضوع

    أما باقي الحلقات سيتم اضفتها
    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    https://free4all.mam9.com
    the champ
    عضو فعال
    عضو فعال
    avatar


    ذكر
    السمك
    الثور
    عدد الرسائل : 272
    العمر : 39
    موقع الإنترنت : www.free4all.mam9.com
    الوسام 1 : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Ebda4e_4
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 19
    تاريخ التسجيل : 01/05/2008

    يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Empty
    مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر   يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Icon_minitimeالأحد سبتمبر 28, 2008 11:08 am

    ألف شكر على الحلقات المسلية
    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    MEDO KILL
    VIP
    VIP
    MEDO KILL


    ذكر
    الدلو
    الخنزير
    عدد الرسائل : 864
    العمر : 29
    موقع الإنترنت : www.free4all.mam9.com
    الهواية : السباحة
    مدى النشاط بالمنتدى : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر 21010
    الوسام 1 : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Vbfs2
    مزاجي : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Za7ef10
    العمل : يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Plumbe10
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 173
    تاريخ التسجيل : 11/01/2008

    بطاقة الشخصية
    الحقل الأول: 50
    الحقل الأول: 50

    يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Empty
    مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر   يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 30, 2008 2:37 pm

    :مشكور أخي و جزعلى اليوميات
    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    http://www.free4all.mam9.com
     
    يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الخامسة عشر
    الرجوع الى أعلى الصفحة 
    صفحة 1 من اصل 1
     مواضيع مماثلة
    -

    صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
    منتديات free4all :: litreture... المنتدى الادبي :: Poem قسم الشعر-
    انتقل الى: