منتديات free4all

منتديات free4all


 
الرئيسيةالواجهةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
free4all z admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
الثور
الديك
عدد الرسائل : 3461
العمر : 25
موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
مدى النشاط بالمنتدى :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 2
نقاط : 878
تاريخ التسجيل : 11/12/2007

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر   الخميس سبتمبر 25, 2008 3:23 pm

الحلقة الثالثة عشرة


مشاعر
كثيرة متضاربة تجتاحنى .....فرح وسعادة عارمة وخوف وقلق وتوتر وضوضاء
جميلة تجتاح كل مشاعرى ....لا أعرف ماذا أفعل ؟ كيف سأخبر عمر ؟ وهل سيفرح
؟ أكاد أطير من السعادة وارقص من النشوة وأخذت أجرى فى انحاء الشقة من فرط
سعادتى أريد ان افتح كل الشبابيك والابواب لأصرخ فى الجميع ان الله أعطانى
رزقا واسعا وجعلنى أنثى مكتملة الانوثة ...... هبطت بقوة على الكرسى من
كثرة حركاتى الجنونية كما أفعل دائما وأنا ألهث من السعادة ...وتذكرت انى
لست وحدى الان بل يوجد من يشاركنى جسدى ويقتسم خلاياى وأنفاسى معى ولابد
من احترامه واعطاءه حقه بالكف عن هذه الحركات الصبيانية وهمست له ( عفوا
يا صغيرى سأصبح اما حنونا لك من الان !!)


وأمسكت التليفون وطلبت أمى ولم تكد تسمع صوتى وهو يرقص من الفرحة وقبل ان اقول شىء صرخت هى :

- ( انتى حامل يا سارة مش كده ؟ )

- فرددت وانا أضحك ( ايه ده هى لحقت الجزيرة ذاعتها ؟ عرفتى منين يا جميل ؟ )

-
الف الف مبروك هو انتى فاكرة انى مش بأحسب معاكى باليوم ولا ايه ؟ بس ما
كنتش بأحب اوترك فى حاجة مالكيش يد فيها ..الف الف مبروك يا حبيبتى ....


- الله يبارك فيكى يا ماما.....

- بس خلى بالك من نفسك وبلاش حركات الجنان بتاعتك والجرى والتنطيط ده خلاص اعقلى ياسارة ح تبقى أم


- فهمست فى سرى انها لو رأت ماتش الجرى بتاعى من لحظات لماتت فورا ( طبعا طبعا ياماما ما تقلقيش .....)

- وخلى بالك من أكلك وحركاتك ونومك ......الخ الخ الخ

وأخذت
أمى تسرد وابلا من النصائح فى شتى المجالات ..... حتى نمت منها على
السماعة !! ان شاء الله لما أخلف ح أهرى ابنى نصايح علشان أخلص تارى !!
ولكن للحق بعض النصائح النسائية الخاصة لم أكن أعلم عنها شيئا ....... ده
انا كنت ح أبهدل الدنيا ربنا يخليكى لى ياماما !!


وأجريت مكالمة
مماثلة مع حماتى لأنها كانت زعلانة من اخر مرة أخبرتها بذوق الا تتدخل فى
شئونى الخاصة وللحق هى طارت من الفرحة وأسلوبها معى كان أسلوب أم بحق
وأشعرتنى بحنانها لأول مرة !!


وأنهيت المكالمة وأخذت أحضر الغداء وفكرت فى طريقة أخبر عمر بها ....فكرت طويلا وأخيرا وجدتها .................
وجاء
عمر واستقبلته بشكل طبيعى جدا وأنا أكاد أنطق له بالسر فى كل لحظة
.....ولكنى تماسكت وأعددت الغداء فى هدووووووووء وجلسنا عادى جدااااااااا
وبدأ يأكل ولاحظ انى وضعت طبق وملعقة وشوكة اضافيين !! وسألنى فى دهشة :




- انتى مزودة طبق ثالث ليه ؟ فيه حد جاى ؟

- فرددت فى غموض : ايوة !!

- طيب مش تقولى يا بنتى وسايبانى اكل كده !!

- لا مش مشكلة ماهو مش غريب !!

- مين ماما ولا بابا ولا حد من أخواتك ؟

- فرددت بهدوء يفرس : لأ !!

- فرد وقد نفذ صبره : هو احنا فى رمضان ولا حاجة ؟ ايه الفوازير دى ؟ طيب نستنى ولا ناكل انا ح اموت من الجوع !!

- فرددت وانا أبتسم ابتسامة أودعتها كل أنوثتى : لا ياحبيبى كل انت بالهنا والشفا ماهو مش معقول أسيبك تستنى 9 شهور !!

- فنظر الى بدهشة وعدم فهم فى البداية ....ثم نظر الى بعدم تصديق ...وأخيييييرا نطق وهو غير مصدق : سارة انتى ...انتى ..... حامل ؟

- فهززت رأسى بالايجاب وأنا أتوقع رد فعله ان يقفز من الفرح ويحملنى وووو..
ولكنى
فوجئت بآخر رد فعل كنت أتوقعه على الاطلاق !!.... رأيت دموع فى عينيه لأول
مرة فى حياتى !! أول مرة اراه يبكى !! دموع غزيرة شاكرة مبتهلة ....لا
أستطيع تصديق هذا أبدا !!.. كنت أعتقد ان الموضوع لا يشغله مثلى ولكن واضح
انه كان يخفى انفعالاته كى لا يزيد همى !! يا حبيبى يا عمر !!



فقمت
من مكانى واحتضنت رأسه وأخذت أمسح دموعه وأنا أقبل رأسه وأبكى انا الاخرى
وأخيرا تمالك نفسه وابتسم وقال لى : خلاص بقى ايه الغم ده !! الف مبروك يا
حبيبتى .....كده برضه مش تقولى لى من اول ما دخلت ولا تكلمينى على الموبيل
يا قلبك يا شيخة !!


- فضحكت وانا أسأله يعنى فرحان يا حبيبى ؟

- بجد احساسى لا يوصف ...ياه ده انا كنت قلقان بشكل وكنت أدعو الله ليلا ونهارا
بس
كنت مش بارضى أقول لك علشان ما أزودش توترك ....يالا ياسارة قومى اتوضى ح
نصلى صلاة شكر جماعة على الهبة العظيمة اللى ربنا وهبها لنا ...



وصلينا
أنا وهو وأخذ يدعو وأنا أؤمن على دعاؤه وأنا أرتجف فى داخلى من دعاءه
العميق المبلل بدموعه الشاكرة المبتهلة وهو يشكر الله على عطاؤه الكريم
ويصفنا فى الدعاء انا وهو لأول مرة بالأب والأم وليس بالزوج والزوجة !!
ويسأل الله ان يحفظ لنا وليدنا ويشب فى طاعة الله ولا يمسه الشيطان أبدا
........


وفرغنا من الصلاة وجلسنا انا وهو على الأرض على سجادة
الصلاة وكأننا لا نريد ان نخرج من روحانية الصلاة والدعاء ورأيت عمر
يتأملنى بحب وهو يهمس لى :


- الف مبروك يا حبيبة قلبى لو تعرفى غلاوتك زادت عندى ازاى ؟

- ياسيدى يا سيدى على الحنية !! ايه الهنا اللى انا فيه ده ؟




-
لا والله صحيح دلوقتى انا حاسس ان انا وانتى بقينا عيلة بجد .....بس لازم
ياسارة نشكر النعمة الكبيرة دى حاولى تحافظى على نفسك وبلاش الجرى
والتنطيط ده يامدام مفهوم ؟


- يييييييييييييه انا سمعت الفيلم ده من ماما من شوية .....وايه كمان ؟




- بصى يا قمر ........فيه حاجة مطلوبة منك طول فترة الحمل تعمليها علشان ابننا ان شاء الله يكون زى ما بنتمنى .......

- ايه هى ؟

-
عاوزك يا ستى ما تسمعيش ابنى غير قرآن طول فترة الحمل ..... انا قرأت كتير
ان ده بيؤثر جدا على نفسية الجنين وبيخليه بعد كده متعلق جدا بالقران
.....عاوزك طول مانتى فاضية تقرأى قرأن وبصوت مسموع علشان يشعر بيه ويتأثر
بيه ...عاوزك تختمى المصحف كل شهر لو قدرتى .......اتفقنا ؟


- بهرنى طلبه فأجبت بدون تردد : اتفقنا ..

-وفيه حاجة كمان الحصالة بتاعتنا الخاصة بالصدقات من النهاردة سنضع للأستاذ فيها نصيب يومى مش برضه راجل ولا ايه ؟

- اه راجل طبع ده حاليا فى حجم الزيتونة هو فيه حد قده .....ماشى ياسيدى فيه حاجة تانى ؟

- لا خلاص قومى بقى علشان أفسحك بالمناسبة السعيدة دى وأشترى لك هدية حلوة ... ولا ح تعملى لنا فيها حامل ودايخة والحوارات دى ؟

- لا ياعم ده حامل مين انت بتصدق حألبس فى ثوانى بس انت ماتغيرش رأيك ...حتودينى فين يا ابو العيال ؟

-
المكان اللى تشاورى عليه يا أم عتريس ... بس الأول انا كنت ندرت ان لما
ربنا يكرمنا بابننا ان اول مكان نروحه انا وانتى وهو يبقى للجامع موافقة
نروح نصلى ركعتين ونطلع مبلغ صدقة لله ؟


- طبعا موافقة جدا جدا جدا جدا .........











[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
تفائل واجعل ابتسامتك علامة لاتفارقك ...
وتأكد انك لن لن تأخذ من الدنيا الا ماكتبه الله لك


عدل سابقا من قبل free4all في الخميس سبتمبر 25, 2008 3:24 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://free4all.mam9.com
free4all z admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
الثور
الديك
عدد الرسائل : 3461
العمر : 25
موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
مدى النشاط بالمنتدى :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 2
نقاط : 878
تاريخ التسجيل : 11/12/2007

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر   الخميس سبتمبر 25, 2008 3:23 pm

مستني ردودكم و استنوا باقي الحلقات





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
تفائل واجعل ابتسامتك علامة لاتفارقك ...
وتأكد انك لن لن تأخذ من الدنيا الا ماكتبه الله لك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://free4all.mam9.com
the champ
عضو فعال
عضو فعال


ذكر
السمك
الثور
عدد الرسائل : 272
العمر : 33
موقع الإنترنت : www.free4all.mam9.com
الوسام 1 :
السٌّمعَة : 0
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 01/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر   الأحد سبتمبر 28, 2008 11:09 am

ألف شكر على الحلقات المسلية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MEDO KILL
VIP
VIP
avatar

ذكر
الدلو
الخنزير
عدد الرسائل : 864
العمر : 23
موقع الإنترنت : www.free4all.mam9.com
الهواية : السباحة
مدى النشاط بالمنتدى :
الوسام 1 :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 0
نقاط : 173
تاريخ التسجيل : 11/01/2008

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر   الثلاثاء سبتمبر 30, 2008 2:38 pm

:مشكور أخي و جزعلى اليوميات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.free4all.mam9.com
 
يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة الثالة عشر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات free4all :: litreture... المنتدى الادبي :: Poem قسم الشعر-
انتقل الى: