منتديات free4all

منتديات free4all


 
الرئيسيةالواجهةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة السادسة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
free4all z admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
الثور
الديك
عدد الرسائل : 3461
العمر : 25
موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
مدى النشاط بالمنتدى :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 2
نقاط : 878
تاريخ التسجيل : 11/12/2007

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة السادسة   الخميس سبتمبر 25, 2008 2:53 pm

الحلقة السادسة

فطار متين مليان بروتين


قــالت ســارة
:
ياااااااااسلام
على رواقة الرجالة.. بعد الغداء أخبرني عمر انه نازل يقابل أصحابه وبعدين
ح يعدي على والدته وحيتأخر ولما أخبرته اني ح اعمل أكل الاسبوع نظر لي
باستغراب وقال لي: طيب مع السلاااااااامة

بجد انا زعلانة منه.. طيب يا عمر لما ترجع
***********
قــال عمــر
:
لازم
سارة تتعوّد ان كلامي يتنفّذ ولما اقول مش ح اساعد يبقي خلاص.. لازم تتعود
على كده ويبقي هو ده نظام الحياة بيننا.. ح تزعل شوية في الأول وبعدين
خلاص ح تتعود.. مع ان مش هاين عليّ زعلها

طيب أكلمها على الموبيل بعد
شوية.. لا.. اجمد بقي يا عمر لو اتعودت انك تساعدها في كل حاجة حيبقي حق
مكتسب ولو ما عملتوش حنروح النيابة !!!.. لا وعلى ايه تزعل شوية وخلاص

***********
قــالت ســارة
:
طيب
انا مفروض أعمل ايه دلوقتي بالظبط ؟ أنا الاول أرتّب الشقة لأن التراب من
قفلتها أسبوع يترسم عليه خرايط.. ولسه ح افضّي الشنط وأغسل الهدوم اللي
كانت معانا في اسكندرية وبعدين أطبخ كذا صنف أشيلهم في الفريزر علشان
يكفّوا الاسبوع كله

يارب يخليكي لينا يا ماما كنتي شايلة الهم ده كله
عني وانا كنت اتنّح قدام التليفزيون ولاّ أرغي في التليفون وخلاص.. والاهم
ان معلوماتي عن الطبيخ محتاجة مترجم يفك رموزها الهيروغليفية

ربنا يستر
طيب انا أحط اللحمة تتسلق الاول علشان بتاخد وقت وبعدين أشغّل الغسالة.. بس لازم البس جوانتي علشان ريحة البصل علشان عمر لما ييجي
ولا ليه.. خلّيه يشم البصل.. مش هو اللي سابني في الحرب دي.. يستحمل بقى
هي
اللحمة شكلها غريب كده ليه ؟.. طيب مش مهم.. أعمل ايه تاني؟ مسقعة ؟
ياسلام ده انا باموت فيها بس عمري ما شفت ماما بتعملها ازاي؟ هي فيها
باذنجان وحاجات تانية غريبة

............ ..يامااااااااما الحقيني
وجريت كلمتها على التليفون وقعدت تهزّأ فيّا الاول انها ياما قالتلي اتعلم ومفيش فايدة الخ الخ الخ
المهم
انها قالت لي الطريقة مع استخدام الفاظ غريبة.. تعملي اللحمة ع الصاج
الاول !!!.. اجيب منين صاج دلوقتي ياماما ؟ وطبعا يصحب هذا وابل من
التريقة والدعاء لعمر بالصبر على ما ابتلاه

وطالت المكالمة ساعتين
وماما تشرح لي كأن كلامها كله طبيعي ومفهوم وانا من كتر التريقة اللي
خدتها لم أسأل على أشياء كثيرة وقلت أعتمد على خيالي الخاص

وتوكلت على الله وبدأت المعركة الحقيقية أضرب الطماطم لا أسلق المكرونة الاول
طيب أقطع البطاطس شرايح ولا قطع؟.. انا باقول مثلثات وخلاص
ايه حدوتة الملوخية دي لازم أقعد أخرطها ساعتين؟.. لا حأهريها في الكبة وخلاص بس مش عارفة اتكورت كورة صلبة في قاع الحلة كده ليه ؟
صينية
البطاطس وضعتها في الفرن مباشرة بس حاسة اني نسيت حاجة فيها.. هيّ ليه لسه
صلبة رغم ان بقالها ساعة ونصف في الفرن والقاع اتحرق ومع ذلك لسه ناشفة

ياربي ايه الوقعة دي.. كان مالي؟.. انا مانا كنت اميرة زماني واخر رواقة.. خلاص اللي اتعمل اتعمل طيب لو عمر اتكلم ؟؟؟؟؟؟؟
ييييييييييييييييه..
انا نسيت الغسيل.. طلعت البلكونة أنشره وقعدت أفتكر ايه بيتنشر الاول وايه
اللي ورا ؟ طيب ايه من رجله وايه من قفاه ؟ ايه الفيلم ده..؟؟

دول
الستات دول ناس رايقة ما كله ح ينشف وخلاص.. ولاحظت وجود سيدة أروبة في
البلكونة تراقبني كي تري العروس الميمونة اللي هي انا ح تنشر ازاي ؟

ولا همّني من نظراتها وعملت كرنفال من الهدوم ابيض على احمر على اخضر واديله.. المهم ينشفوا وخلاص
ورجعت للكارثة الموجودة في المطبخ وتذوقت ما طبخته وصرخت: ياللهول.. على رأي يوسف وهبي
طيب والحل؟
فتحت
الفريزر لأجد ماما حبيبتي وكأنها عارفة المصيبة اللي ح أعملها حاطّة كمية
كبيرة من أكياس الهامبورجر والدجاج النصف مقلي والطبخات السريعة.. الحمد
لله كنت ح أطلّق وانا لسه في شهر العسل

يااااخبر ده عمر بيرن على
الموبيل اذن هو في الطريق وطبعا ملابسي لا توصف من القنابل اللي كنت
باعملها في المطبخ.. كرنفال من البصل والثوم والزيت.. لمّيت الكوارث اللي
عملتها ووضعتها في الثلاجة وجريت على الحمام وأزلت اثار العدوان وغيرت
ملابسي

أمال هم بييجوا في التليفزيون بيطبخوا وكأنهم رايحين سهرة ليه ؟
***********
ودخل
عمر وبسرعة أظهرتُ البوز المتين على غلاسته معايا قبل ما ينزل وانتظرت ان
يأتي يصالحني كالمعتاد ولا فائدة.. ثم لاحظت انه متعب ويتنفس بصعوبة فجريت
عليه انا وقلت له: مالك يا حبيبي.. انت تعبان ؟

وأخذت أمسح له عرقه وأسقيه الماء وأنا أكاد أبكي وأقول له انشاالله انا وانت لا يا حبيبي.. وانا ممسكة يده الضعيفة
وفجأة.. اشتدت قبضته عليّ وجذبني له وضحك بقوة وقال: لما انتي بتموتي في كده ما تكشّريش ابدا في وشي.. اتفقنا ؟
***********
قــالت سـارة
:
استيقظت
منتفضة على رنين المنبه المزعج واعلانه الساعة السادسة والنصف صباحا وشعرت
بألم في كل جسدي فأنا لم أنم سوي ساعتين بعد صلاة الفجر التي صليناها انا
وعمر

واليوم هو أول يوم نعود فيه للعمل.. وطبعا عمر ولا على باله فعمله
قريب من منزلنا الجديد تقريبا ربع ساعة بالسيارة اما انا فيبعد حوالي ساعة
وربع في أفضل الظروف ولم أكن أشعر بهذا قبلا بل كان قريب من منزل ابي وأمي
أما الان فلازم ألف الكرة الارضية علشان أوصل عملي

والأسوأ أن عمر لن
يستطيع توصيلي لأن جهة عملي وجهة عمله مختلفتان تماما فلو اوصلني اولا
سيصل هو عمله بعد اذان الظهر وسيرفدوه باذن الله ونشحت على باب السيدة بعد
أسبوع على الاكثر

اذن لا مفر من حرب المواصلات الرهيبة أن أخوضها وحدي
ولا أستطيع حتى الشكوى لأن عمر من البداية غير موافق على عملي ولكني أصريت
فلا أستطيع حتى التنفس بكلمة واحدة

الحمد لله انا لا أفطر يعني ح ألبس
بسررررعة جدا وأجري لألحق بالميكروباص الشيك جدا لعلي أصل في موعدي في اول
يوم.. مش ضروري كرامتي تتبعتر من المدير وانا عروسة كده

ارتديت ملابسي
على عجل وأخّرت ايقاظ عمر الى اخر لحظة كي ينام قليلا.. وبعد اتمام ملابسي
وارتدائي الطرحة والشنطة كمان اقتربت منه وقبلته في جبينه وهمست له: صباح
الخير يا حبيبي.. اصحى بقي كفاية كسل

رد عمر متثائباً وقال: صباح الفل
يا حبيبتي.. ايه ده انتي لبستي بسرعة كده ؟ كان نفسي أوصلك بس بعون الله
لما نلف القاهرة كل يوم حنترفد انا وانتي جماعة

أنا: ولا يهمك يا حبيبي انا قدها وقدود.. على فكرة حتوحشني لحد ما أرجع .. يالا مع السلامة أحسن كده اتأخرت
عمـر: وانتي أكتر يا حبيبتي بس امتي لحقتي تحضري الفطار؟ انتي صحيتي امتي على كده؟
أنا: فطار ؟!!! ايه الكلمة الغريبة دي؟ ما انت عارف اني مش بافطر يا حبيبي ؟!! وبعدين مفيش وقت خالص
فرد
بعناد: بس أنا بقي بافطر وخصوصا قبل ما اروح الشغل لازم أفطر فطار متين
علشان مش باكل برة وبأفضل علىه لحد ماأرجع.. والدتي كانت معوّداني على كده

رديت في سري وانا أنظر للساعة: الله يسامحك يا حماتي اي حاجة حلوة تبقي من ناحيتك علىّ طول! طيب والفطار المتين ده يبقي ايه يا سيدي؟
عمر:
عادي زي كل الناس بيض مسلوق أو عجة وطبق فول بالزبدة ولانشون وجبنة وزيتون
وزبادي وطبق خضار كبير خيار وطماطم وخس متقطعين شرايح رفيعة خالص وطبعا
كوباية حليب وبعدها شاي وخلاص

أنا: يا خبر أبيض ده لو كل الناس بتفطر
كده ممكن تحصل مجاعة في البلد.. وبعدين اللي انت بتقوله ده عاوزله ساعة
على الأقل وانا متأخرة يا عمر

رد بعناد أكبر: ما أنا قلت الشغل مش ح ييجي منه غير وجع القلب .. يعني انتي عاوزاني أنزل من غير فطار ياسارة
أنا:
لا ازاي؟.. أترفد انا في داهية ...علشان تفطر الفطار المتين يا سيدي..
قلتها في سري طبعا وأنا أكاد أبكي وانا متجهة الي المطبخ لأعداد وليمة
الفطار لسي السيد

توجهت الى المطبخ وأنا أجري مثل البهلوان أضع البيض
على النار وأقطع الخيار وأخرج الجبنة من الثلاجة وأسخن الفول وووووووووو
... مش ممكن كل ده حياكله.. ابدا

ده انا طول عمري بأتريق على المسلسلات
التي تجعل جميع الأسرة صباحا يجتمعون على مائدة الافطار وعليها عشرة أصناف
على الأقل وكان بيستفزني جدا طبق البيض المسلوق الموضوع به 40 بيضة والشاي
لابد ان يكون مقدم في طقم كامل البراد والسكرية وخلافه.. يعني لازم الزوجة
علشان تعمل الهيصة دي كلها تبتدي تحضر الفطار من اذان الفجر تقريبا او ما
تنامش أسهل وخلاص علشان الباشا يفطر الفطار المتين

أخيييييرا.. انتهيت
ووضعت الاطباق على السفرة وكان الباشا بيقرأ الجريدة بمنتهي الرواقة وصببت
الشاي فصرخ وانا أصبه: لا يا سارة انا قلت لك الحليب الاول وبعدين الشاي

فنظرت
الى ساعة يدي وجدتها الثامنة الا ثلث فكدت أبكي فلم أرد ان ابدأ اليوم
بخناقة فرديت عليه من تحت أسناني: معلش يا عمر فيه شاي تاني كتير.. انا
نازلة بقي أصلي اتأخرت جدا جدا

رد وقال: طيب يا حبيبتي افطري الاول
قلت: حبيبتك ؟!!! طيب باااااااااااي
ونزلت من العمارة وانا أجري تقريبا وأكيد البواب قال يا عيني دي العروسة الجديدة الظاهر واخدة علقة على الصبح وهربت من العريس
***********
مشيت
مسافة طويلة حتى موقف الميكروباص لأن الميزانية لا تسمح بتاكسي بالطبع !!
وانتظرت طويلا حتى وجدت مكان فاضي وركبت وسرحت في الطريق وانا افكر ان هذه
هي البداية الجادة للزواج لابد فيها من تعب وارهاق ومسئولية كبيرة

الله يكون في عونك يا ماما طول عمرها بتشتغل وعمرها ما أشعرتنا بأي تقصير
انا كان مالي ومال الحدوتة دي ما كنت مريّحة دماغي ولا فطار متين لا مواصلات ولا بهدلة
بس ايه البديل ؟ الوحدة ؟ الصمت ؟ الفراغ والاكتئاب ؟
العنوسة بكلمة أشمل ؟
لا طبعا مهما بذلنا من جهد في دائرة الزواج أفضل بكثير جدا من الراحة خارجه
ربنا يخليك لي يا عمر وتفطر كل يوم.. بس ربنا يستر من المدير وغلاسته
***********
قــال عمــر
:
أهلاااااااااااا
يا سي عمر... ايه يا عم جاي في ميعادك تمام.. الف مبروك يا عريس ايوة كده
وشك نوّر على الجواز !!! يالا يا سي عمر احكي لنا كل حاجة بالتفصيل !! ولا
أقول لك بلاش انت ايه رأيك الجواز حلو ولا زي ما بنسمع من الرجالة ؟

كان
هذا استقبال زميلي في العمل لي.. فرددت عليه قائلاً: يا سيدي الله يبارك
فيك والله الجواز ده أكبر نعمة للرجل واللي يقول غير كده يبقي جاحد للنعمة
بصراحة

قال زميلي: ياعم ياعم طيب يا سيدي ربنا يسعدك لما نشوف رأيك ايه بعد سنتين
***********
قــالت ســارة
:
الف
مبروك يا عروسة ناموسيتك كحلي.. متأخرة ساعة بحالها.. طبعا يا ستي مين قدك
ده انتي حتى شكلك ما نمتيش كويس.. طبعا يا ست العرايس ربنا يسعدك.. يالاّ
بقي احكي لنا كل حاجة بالتفصيل الممل.. الاّ صحيح يا سارة العريس لازم
يحضّر الفطار لعروسته بنفسه؟

كان هذا استقبال زميلتي لي.. فرددت عليها قائلةً: ايوة طبعا لازم يحضر لها فطار متين كل يوم
!!!!
وطبعا
استدعاني المدير وأخذت كم لا بأس به من الكلام البارد على تأخيري وتلميح
على ان لو كان الجواز حيغيّرني يبقي أقعد في بيتنا أسهل أقشّر بصل

***********
قــال عمــر
:
يا حبيبتي يا سارة وحشتيني الكام ساعة دول.. لمّا أبعت لها رسالة علشان تعرف اني بافكر فيها
يا تري يا قمر بتفكر في زي ما بافكر فيك ؟؟
فردتْ على الفور
انا كمان بافكر فيك يا حبيبي وقلقانة عليك من طن الأكل المتين اللي أكلته الصبح.. ربنا يستر وماتاكلنيش وانا نايمة
***********
قــالت ســارة
:
أخيرا انتهى اليوم الساعة الثالثة وعمر ينتهي من عمله في الخامسة.. ياااااااارب ألحق أوصل بسرعة وأحضر الغداء
ورجعت في نفس رحلة العذاب الصباحية في المواصلات ولكن مع الحر والرطوبة ما شاء الله ما أقدرش أوصف شعوري
وصلت
بيتي الساعة 4 وتلت تقريبا يعني ساعة وعمر جاي وانا أكاد أقع من التعب
وقلة النوم.. طيب ياربي ح الحق اخد حمام من الحر الفظيع ده؟ ولاّ أجهز
الغداء ولا أرتب البيت؟ فسيادته لم يرفع حتى أطباق معركة الفطار الصباحية

لم أعرف ماذا أفعل فوقفت في منتصف الصالة وصرخت: تعاااااالي لي يااااااااااامامااااااااااااا
***********











[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
تفائل واجعل ابتسامتك علامة لاتفارقك ...
وتأكد انك لن لن تأخذ من الدنيا الا ماكتبه الله لك


عدل سابقا من قبل free4all في الخميس سبتمبر 25, 2008 3:13 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://free4all.mam9.com
free4all z admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
الثور
الديك
عدد الرسائل : 3461
العمر : 25
موقع الإنترنت : free4all.mam9.com
الهواية : الكمبيوتر و التكنولوجيا
مدى النشاط بالمنتدى :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 2
نقاط : 878
تاريخ التسجيل : 11/12/2007

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة السادسة   الخميس سبتمبر 25, 2008 2:54 pm

انتظروا باقي الحلقات

أرجو الرد على الموضوع لو عجبكم





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
تفائل واجعل ابتسامتك علامة لاتفارقك ...
وتأكد انك لن لن تأخذ من الدنيا الا ماكتبه الله لك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://free4all.mam9.com
MEDO KILL
VIP
VIP
avatar

ذكر
الدلو
الخنزير
عدد الرسائل : 864
العمر : 23
موقع الإنترنت : www.free4all.mam9.com
الهواية : السباحة
مدى النشاط بالمنتدى :
الوسام 1 :
مزاجي :
العمل :
السٌّمعَة : 0
نقاط : 173
تاريخ التسجيل : 11/01/2008

بطاقة الشخصية
الحقل الأول: 50
الحقل الأول: 50

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة السادسة   الثلاثاء سبتمبر 30, 2008 2:43 pm

:مشكور أخي و جزعلى اليوميات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.free4all.mam9.com
 
يوميات عمر وساره بعد الجواز الحلقة السادسة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات free4all :: litreture... المنتدى الادبي :: Poem قسم الشعر-
انتقل الى: